NT

Kaip parodos mokykloje gali tapti verslo pradžia: nuo mokinio projekto iki pelningos veiklos

Kai mokyklos koridorius tampa verslo inkubatoriumi

Prisimenu, kaip prieš kelerius metus vienos Kauno gimnazijos moksleivė Justė mokyklos mugėje pardavinėjo savo rankomis megztus šuniukų apykaklės. Nieko ypatingo, pamanytumėte. Bet štai kas įdomu – šiandien ji turi internetinę parduotuvę, tiekia prekes į tris zooprekių tinklus ir samdė du žmones. Viskas prasidėjo nuo tos kuklios parodos mokyklos sporto salėje.

Mokyklos parodos, mugės, projektų pristatymai – dažnai juos laikome tik dar viena prievole ar formalumu. Tačiau šie renginiai gali būti kur kas daugiau nei vienkartinė pademonstravimo galimybė. Jie gali tapti tikru tramplynu į verslo pasaulį, vieta, kur išbandoma idėja, surandami pirmieji klientai ir įgyjama neįkainojama patirtis.

Kodėl mokykla – ideali vieta pradėti

Mokykla kaip verslo pradžios vieta turi keletą unikalių privalumų, kurių nerasite niekur kitur. Pirmiausia – tai saugi aplinka. Jei kažkas nepavyksta, jūs vis dar esate mokinys, mokantis ir eksperimentuojantis. Niekas nesmerks už klaidas, priešingai – jos čia skatinamos kaip mokymosi dalis.

Antra, jūsų aplinkoje yra šimtai potencialių klientų – bendramoksliai, mokytojai, tėvai. Visi jie yra lengvai pasiekiami, galite tiesiogiai gauti grįžtamąjį ryšį, pamatyti, kas veikia, o kas ne. Tai neįkainojama informacija, už kurią suaugę verslininkai moka tūkstančius eurų tyrimų kompanijoms.

Trečia – mokykloje dažnai yra mentorių. Mokytojai, ypač tie, kurie veda verslumo, ekonomikos ar technologijų pamokas, gali tapti jūsų patarėjais. Kai kurie iš jų patys turi verslo patirties arba bent jau gali padėti su organizaciniais klausimais, kontaktais ar paprasčiausiu moraliniu palaikymu.

Nuo stalo mokyklos mugėje iki rimto projekto

Taigi, kaip tą mokyklos parodą paversti kažkuo didesniu? Viskas prasideda nuo požiūrio. Vietoj to, kad žiūrėtumėte į mokyklos mugę kaip į vienkartinį renginį, pabandykite ją suvokti kaip savo verslo testavimo laboratoriją.

Prieš parodą, užuot tiesiog paruošę keletą gaminių ar plakatų, pamąstykite strategiškai. Kas galėtų būti jūsų tikslinė auditorija? Kokie produktai ar paslaugos jiems galėtų būti įdomūs? Kokią problemą jūs sprendžiate? Taip, taip – net jei parduodate naminius sausainius, jūs sprendžiate problemą (pavyzdžiui, sveikesnių užkandžių trūkumą mokykloje).

Vienas iš geriausių būdų pradėti – stebėti, ko trūksta jūsų mokykloje. Gal visi nusiskundžia, kad nėra kur nusipirkti normalių telefonų dėklų? Gal mokiniams reikia pagalbos su namų darbais tam tikruose dalykuose? Gal trūksta originalių dovanų mokytojams ar draugams gimtadieniams? Šios kasdienės problemos yra aukso vertės verslo idėjos.

Praktiniai žingsniai: kaip pasirengti parodai verslo požiūriu

Kai jau turite idėją, laikas ją įgyvendinti. Štai konkretūs žingsniai, kurie padės jūsų mokyklos parodos dalyvavimą paversti verslo pradžia:

Sukurkite tikrą produktą ar paslaugą. Nesvarbu, ar tai būtų fizinis daiktas, ar paslauga – jis turi būti kokybiškas. Nesistenkite iš karto aprėpti visko, geriau turėti vieną puikų produktą nei dešimt vidutiniškų. Jei kepate pyragus, išsirinkite vieną ar du receptus ir juos tobulinkite, kol bus nepriekaištingi.

Nustatykite kainą. Tai viena sudėtingiausių dalių. Apskaičiuokite savo išlaidas – medžiagoms, laikui, transportui. Pažiūrėkite, kokios kainos yra už panašius produktus kitur. Mokyklos mugėje galite sau leisti šiek tiek eksperimentuoti su kainomis, bet jos turi atspindėti tikrą vertę.

Paruoškite pristatymą. Jūsų stalas ar stendas turėtų atrodyti profesionaliai. Tai nereiškia, kad reikia išleisti šimtus eurų – pakanka švaros, tvarkos ir gražios išdėstymo. Padarykite kelis plakatėlius su aiškia informacija: kas tai, kiek kainuoja, kodėl verta pirkti. Jei turite logotipą ar pavadinimą – puiku, bet tai nėra būtina iš karto.

Rinkite kontaktus. Tai kritiškai svarbu! Turėkite lapą, kuriame žmonės galėtų užsirašyti savo el. paštą ar telefono numerį, jei jiems įdomu. Galite pasiūlyti kokią nors nedidelę nuolaidą mainais už kontaktą. Šie kontaktai taps jūsų pirmąja klientų baze.

Prašykite grįžtamojo ryšio. Paruoškite trumpą anketą ar tiesiog klausinėkite žmonių, ką jie mano. Kas patiko? Kas galėtų būti geriau? Ar jie pirktų tai už tokią kainą? Ši informacija bus neįkainojama tobulinant produktą.

Po parodos: kaip išlaikyti momentum

Štai kur dauguma sustoja. Paroda baigėsi, produktai parduoti (arba ne), ir viskas grįžta į įprastą ritmą. Bet jei norite, kad tai taptų verslu, būtent dabar prasideda tikrasis darbas.

Pirmiausia, susisiekite su visais, kurie paliko kontaktus. Padėkokite jiems už susidomėjimą, pasidalinkite nuotraukomis iš parodos, paklauskit, ar jiems patiko produktas. Jei kas nors parodė susidomėjimą, bet nenusipirko – paklauskite kodėl. Gal kaina per didelė? Gal nebuvo tinkamo dydžio ar spalvos?

Sukurkite būdą, kaip žmonės galėtų jus pasiekti ir po parodos. Tai gali būti Instagram paskyra, Facebook puslapis, ar net paprasta WhatsApp grupė. Svarbu, kad būtų lengva jus rasti ir užsisakyti produktą.

Pradėkite planuoti, kaip galėtumėte tęsti pardavimus. Gal galite susitarti su mokykla, kad kartą per savaitę turėtumėte stalą valgykloje? Gal galite priimti individualius užsakymus? Vienas mano pažįstamas moksleivis, kuris gamino individualizuotus užrašų knygutes, tiesiog turėjo dėžutę mokyklos bibliotekoje, kur žmonės galėjo palikti užsakymus.

Kai verslas pradeda augti: ką daryti toliau

Tarkime, viskas klostosi gerai. Turite paklausiančių produktų, žmonės perka, gal net atsiranda užsakymų iš už mokyklos ribų. Kas dabar?

Pirmiausia, nesustokite mokytis. Verslas – tai nuolatinis mokymasis. Skaitykite apie savo sritį, žiūrėkite YouTube video, kaip kiti daro panašius dalykus. Yra daugybė nemokamų išteklių apie verslumą, rinkodarą, pardavimus. Pasinaudokite jais.

Antra, pradėkite galvoti apie skalę. Kaip galėtumėte pasiekti daugiau žmonių? Gal laikas kurti internetinę parduotuvę? Tai skamba sudėtingai, bet iš tikrųjų yra labai paprastos platformos kaip Shopify ar net Facebook Marketplace, kur galite pradėti pardavinėti.

Trečia, pagalvokite apie legalumus. Jei jūsų verslas pradeda uždirbti rimtesnių pinigų, gali prireikti individualios veiklos pažymos. Taip, tai skamba bauginančiai, bet iš tikrųjų procesas nėra toks sudėtingas, ir jūsų tėvai gali padėti. Be to, turėti oficialų verslą gali atverti naujas duris – galėsite dalyvauti didesniuose renginiuose, bendradarbiauti su įmonėmis.

Ketvirta, nebijokit prašyti pagalbos. Yra daug organizacijų Lietuvoje, kurios palaiko jaunus verslininkus – Junior Achievement, įvairūs verslo inkubatoriai, savivaldybių jaunimo centrai. Jie gali pasiūlyti mentorystę, mokymus, kartais net finansavimą.

Klaidos, kurių verta vengti

Per tuos metus, kai stebiu jaunus žmones, bandančius pradėti verslą mokykloje, pastebėjau keletą pasikartojančių klaidų. Jų išvengimas gali sutaupyti daug laiko ir nusivylimo.

Klaida nr. 1: Bandyti daryti viską vienam. Verslas nebūtinai turi būti solo projektas. Jei turite draugą, kuris puikiai piešia, o jūs gerai bendraujate su žmonėmis – kodėl nesukurti komandos? Partnerystė gali būti labai galinga, jei aiškiai pasiskirstote atsakomybes.

Klaida nr. 2: Per greitai pasiduoti. Pirmoji paroda gali būti nesėkminga. Gal niekas nenusipirko, gal žmonės nerodė susidomėjimo. Tai nereiškia, kad idėja bloga – galbūt reikia pakoreguoti produktą, kainą ar pristatymą. Daugelis sėkmingų verslų pradėjo nuo nesėkmių.

Klaida nr. 3: Ignoruoti grįžtamąjį ryšį. Kai žmonės sako, kad kažkas jiems nepatinka ar galėtų būti geriau, klausykite. Jūs nekuriate produkto sau – kuriate kitiems. Jų nuomonė yra svarbiausia.

Klaida nr. 4: Nekreipti dėmesio į kokybę. Tai, kad esate mokinys, nereiškia, kad jūsų produktas gali būti vidutiniškas. Žmonės perka kokybę, net jei pardavėjas yra paauglys. Geriau parduoti mažiau, bet kokybiškai, nei daug bet kaip.

Klaida nr. 5: Pamiršti mėgautis procesu. Verslas turi būti įdomus ir malonus. Jei jaučiate, kad tai tampa našta, sustokite ir pagalvokite, kodėl pradėjote. Gal reikia kažką pakeisti? Gal pasirinkote ne tą sritį? Gyvenimas per trumpas, kad darytumėte kažką, kas jums nepatinka.

Kai mokyklos projektas tampa tikru verslu: įkvepiantys pavyzdžiai

Norėčiau pasidalinti keliais realiais pavyzdžiais, kurie rodo, kad tai tikrai įmanoma. Vilniuje vienas dešimtokas pradėjo mokyklos mugėje pardavinėti savo sukurtus stalo žaidimus. Dabar, praėjus trejiems metams, jo žaidimai parduodami kelių Lietuvos knygynų tinkluose.

Kita istorija – mergina iš Klaipėdos, kuri mokyklos projekte sukūrė programėlę, padedančią mokiniams organizuoti namų darbus. Pradžioje ja naudojosi tik jos klasės draugai, dabar programėlę atsisiuntė daugiau nei 10 tūkstančių mokinių visoje Lietuvoje.

Arba berniukas iš Šiaulių, kuris mokyklos mugėje pardavinėjo savo užaugintus augalus. Dabar jis turi nedidelę šiltnamių ūkį ir tiekia augalus į kelias gėlių parduotuves.

Kas vienija visas šias istorijas? Visi jie pradėjo nuo labai paprasto dalyko mokykloje. Niekas iš jų negalvojo, kad kurs milžinišką korporaciją – jie tiesiog darė tai, kas jiems įdomu, ir ieškojo būdų, kaip tuo pasidalinti su kitais.

Kai mokyklos suolas tampa verslo mokykla

Grįžtant prie Justės istorijos, kuria pradėjau šį straipsnį – ji man kartą pasakė įdomų dalyką. Paklausiau, ar nebuvo baisu pradėti verslą būnant tokiai jaunai. Ji atsakė, kad priešingai – būtent tai, kad pradėjo mokykloje, leido jai nebijoti. Jei būtų laukusi, kol baigs mokslus, turėtų daugiau atsakomybės, daugiau bijotų prarasti, daugiau galvotų apie tai, ką pasakys kiti.

Mokykla suteikia unikalią galimybę eksperimentuoti be didelės rizikos. Jūs galite išbandyti idėją, pamatyti, kaip ji veikia realiame pasaulyje, ir nuspręsti, ar norite su ja tęsti. Net jei nuspręsite, kad verslas ne jums – įgysite neįkainojamų įgūdžių: mokėsite bendrauti su žmonėmis, planuoti, organizuoti, spręsti problemas. Šie įgūdžiai pravers bet kurioje gyvenimo srityje.

Taigi, jei artėja mokyklos paroda ar mugė, pažiūrėkite į ją kitomis akimis. Tai ne tik dar vienas mokyklinis renginys. Tai gali būti jūsų verslo pradžia, pirmasis žingsnis į kažką didesnio. Reikia tik drąsos pradėti ir kantrybės tęsti. O mokykla – tai geriausia vieta, kur galima ir drąsiai klysti, ir sėkmingai augti.